CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday 22 May 2009

Pentas Wayang Dunia

Dalam meniti kehidupan seharian, kadang kadang terfikir jua yang banyak berlaku pementasan wayang bangsawan secara "langsung" yang banyak dipersembahkan di hadapan mata kita. Ini terutama sekali dapat kita jumpa di pejabat di mana banyak kaki kipas yang dapat menjiwai watak sebagai pelakon utama dengan jayanya sekali.

Dan semestinya ini bukan pementasan main main bagi pelakon pelakon ini. Mereka dengan serius sekali membawa peranan masing masing demi untuk memastikan anugerah pelakon terbaik jatuh ke tangan mereka tahun ini. Dan yang anehnya, beberapa pelakon leleaki dan wanita sedang berebut rebut dalam mempamerkan diri mereka sebagai pelakon yang paling bagus. sedangkan mereka ini juga adalah kawan baik diantara mereka dan merupakan satu 'clique'. dalam masa yang sama mereka bersaing dengan amat hebat sekali. namun peementasan yang dianggap serius bagi mereka pula adalah merupakan sandiwara lawak jenaka yang tak mengeringkan gusi kepada penonton yang sentiasa mengikuti perkembangan drama swasta ini. dan tak kurang juga banyak senyuman sinis terlempar ke arah pelakon berkenaan yang nampaknya kurang menegerti sindirin sindiran serta kiasan yang agak menusuk kalbu yang terlempar ke arah mereka sekian hari. Pelakon ini semua masih lagi asyik di alam khayalan mereka yang amat meriah bagi diri mereka sendiri dan penuh dengan haruman kasturi hipokrasi. 

Bak kata hikayat melayu... biarlah luncai terjun dengan labu labunya... biarkan mereka meneruskan lakonan bangsawan mereka yang semestinyasatu hari nanti bakal memakan diri sendiri.... begitulah kalau anak kecil main api... nanti terbakar dirinya sendiri......

0 comments: